De coronacrisis houdt heel de wereld in zijn greep. Hoewel het idee dat veel mensen ziek worden en er ook veel sterfgevallen zullen zijn natuurlijk al vreselijk is, worden ook bepaalde sectoren hard getroffen. Als ondernemer weet je waarschijnlijk maar al te goed hoe lastig de afgelopen tijd is geweest. Bovendien kan niemand voorspellen hoe lang dit allemaal gaat duren. Restaurants hebben het vooral zwaar te verduren gekregen. Niemand kan zeggen hoe lang zij voorlopig de deuren zullen moeten sluiten. Vooral kleine lokale ondernemers weten daarom niet of ze dit te boven zullen komen. Voel jij mee met deze ondernemers en wil je er alles aan doen om ze te helpen? In dit artikel geven we 4 tips om andere ondernemers te ondersteunen. Samen staan we sterk!
1. Laat eten bezorgen
Veel restaurants hebben de afgelopen weken naar een andere oplossing gezocht. Gelukkig heeft de regering besloten dat afhalen en eten bezorgen nog wel mogelijk is, indien er met een aantal regels rekening wordt gehouden. Zo moet de bezorging geheel contactloos verlopen en mag je bij een makkelijke gezonde maaltijd voor twee personen afhalen ook maar met maximaal 3 personen tegelijkertijd in het restaurant staan. Bovendien moet je altijd alleen komen. Dit geeft wel gelijk een goede mogelijkheid om jouw lokale ondernemers een hart onder de riem te steken. Laat eens wat maaltijden bezorgen of haal een keertje af. Een kleine moeite, een groot gebaar. Iedere euro is voor de horeca nu mooi meegenomen. Bovendien geniet jij ook nog eens van de lekkerste gerechten!
2. Koop een tegoedbon
Bij sommige restaurants is het helaas niet mogelijk om af te halen of te bezorgen. Door een tekort aan personeel of gewoon geen extra faciliteiten zijn ze genoodzaakt om de deuren tot nader order van de regering dicht te houden. Dit zorgt natuurlijk voor heel veel stress bij de ondernemer. Gelukkig zijn er ook nu weer mooie acties opgestart. Bijvoorbeeld het kopen van tegoedbonnen. Zo geef je alvast wat geld uit voor een avondje dineren, die je na afloop van de crisis kunt komen verzilveren.
Controleer nog wel even een bezorgsite voordat je deze keuze maakt. In sommige gevallen is er alsnog iets mogelijk, wat de ondernemers natuurlijk liever hebben Wat eten we vanavond via Butlon? Een gerecht van een ondernemer die zwaar getroffen is natuurlijk.
3. Schrijf een review
Iedere ondernemer kent het belang van goede reviews. Dit is immers het eerste waar een potentiële klant naar kijkt als ze bij een, voor hun, onbekend restaurant gaan reserveren. Hoe meer positieve reviews, hoe groter het klantenbestand uiteindelijk zal worden. Heb je dus pas geleden bij een lokale ondernemer gegeten of misschien wel iets besteld? Schrijf dan een kwalitatieve review om deze ondernemer een hart onder de riem te steken. Niet alleen prettig om te lezen voor anderen, maar natuurlijk ook voor de eigenaar van het restaurant. Zo houd je hun online rating relevant.
4. Verleen vriendendienstjes
De kunst van het complimentje wordt nog steeds te vaak onderschat. Net als het aanbieden van praktische hulp. Natuurlijk betekent dit niet dat je eigen werk in de slop moet komen, maar misschien zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de ondernemer uit de brand te helpen. Bijvoorbeeld het verrichten van onderhoudswerkzaamheden aan het pand of het bijhouden van hun sociale media. Neem daarom gerust contact op met de ondernemer en bekijk wat jij kan doen om hun een steuntje in de rug te geven.