Alle machines en een aantal onderdelen van een machine komen in beweging door middel van een aandrijvingstechniek. Echter is niet elke aandrijvingstechniek even handig om te gebruiken. Hierom kan het handig zijn om een kwalitatieve aandrijvingstechniek te kunnen herkennen. Er zijn een aantal manieren waarop je dit kunt doen.
Soort aandrijvingstechnieken
Er zijn verschillende soorten aandrijvingstechnieken waar je gebruik van kunt maken. De ene techniek kan voor de ene machine beter werken dan voor een andere machine. Dit is iets waar je rekening mee moet houden als je een aandrijvingstechniek uitkiest. Echter is het wel lastig om te weten welke machine welke techniek goed bij past.
Aandrijvingstechnieken zijn eigenlijk in vier categorieën onder te verdelen. Zo heb je hydraulische, elektrische, mechanische en pneumatische aandrijvingen. Tegenwoordig wordt er veel gekozen voor mechanische aandrijving. Echter worden andere aandrijvingstechnieken ook veel gekozen. Om te weten waar je goed terecht kunt, kun je goed bij https://www.ammertech.nl/aandrijftechniek/ aandrijftechniek kijken.
Manieren om kracht of snelheid over te brengen
Een aandrijvingstechniek werkt door kracht of snelheid over te brengen naar de machine. Op die manier kan deze aan het werk gaan. Echter is het hierbij welk belangrijk dat de kracht of snelheid op een goede manier over gebracht kan worden. Dit is namelijk niet altijd het geval. Eigenlijk zijn er vier standaard manieren die gebruikt worden om kracht of snelheid over te brengen.
Als eerste heb je de riemaandrijving. Hierbij wordt er een vermogen over gebracht door middel van een band tussen twee evenwijdige assen. Op de assen zijn speciale schijven bevestigd. De riem loopt over deze schijven heen. Deze riem is een gesloten riem. Dit houdt in dat er geen voorkant of achterkant te vinden is.
Als tweede heb je een kettingaandrijving. Dit is een aandrijving die een beetje lijkt op een riemaandrijving. Echter werkt een kettingaandrijving door middel van een ketting. Deze is op twee tandwielen bevestigd om de kracht of snelheid over te brengen. Deze tandwielen zijn ook op twee evenwijdige assen bevestigd. Het voordeel aan een kettingaandrijving is dat deze niet kan slippen.
Als derde heb je een askoppelingaandrijving. Een askoppelingaandrijving lijkt ook op de riem- en kettingaandrijving. Het verschil hier tussen is echter dat bij een askoppelingaandrijving gekozen wordt voor assen die in lijn met elkaar staan in plaats van dat ze evenwijdig gebruikt worden. Voor grote afstanden wordt er bij een askoppelingaandrijving gekozen voor zogeheten spacers.
Als vierde heb je de tandwielaandrijving. Hierbij wordt er in plaats van een riem of een ketting gekozen voor een aantal tandwielen om alles aan te drijven. Tandwielen worden vooral gebruikt om de richting ergens van om te draaien. Het toerental kan hier ook hoger of lager mee gemaakt worden.
Op het moment dat je een aandrijvingstechniek wilt gebruiken, is het ook belangrijk om de juiste lagers te hebben. Deze zorgen er namelijk ook voor dat de kracht of snelheid over gebracht kan worden. Dit komt omdat deze maken dat de rotatie van de as mogelijk is.