We hebben met z’n allen gemerkt dat een digitale werkplek belangrijk is, met name door de coronaperiode. We moesten toen verplicht thuiswerken en werd er van ons verwacht een oplossing te vinden waarbij het werkbaar was om vanaf afstand samen te werken. Een digitale werkplek is nog nooit zo belangrijk geweest als toen. Omdat we er na twee jaar toch redelijk aan gewend zijn, zal het waarschijnlijk voor veel bedrijven nooit meer hetzelfde worden. Veel mensen willen gedeeltelijk thuis blijven werken. Maar is dat wel haalbaar?
Wat is een digitale werkplek?
Het is zeker haalbaar om gedeeltelijk thuis te werken, vooral als er een digitale werkplek is ingericht. Een digitale werkplek is een digitale omgeving waarbij het mogelijk is om informatie te delen, samen te werken aan een project en onderling met elkaar te chatten. Daarnaast kan deze omgeving gebruikt worden als kennisbank. Kennis gaat daarom nooit verloren en iedereen heeft toegang tot deze kennis wanneer hij of zij dat wil.
De voordelen van een digitale werkplek
We hebben natuurlijk al een aantal voordelen beschreven, zoals de mogelijkheid om vanaf afstand samen te werken. Dat kan sommige medewerkers reistijd schelen en maakt het mogelijk om thuis te werken. Het is een ideaal communicatiemiddel, zowel voor medewerkers als voor het managementteam. Wanneer je je dag begint, begin je die in deze omgeving. Je weet meteen wat er speelt binnen het bedrijf en je bent op de hoogte van het laatste nieuws. Ook afspraken en taken kunnen gekoppeld worden aan deze omgeving, zodat deze gestructureerd afgestreept kunnen worden.
Naast een digitale werkplek is het ook mogelijk om contact met klanten te beheren vanaf één overzichtelijke plek. Klanten die vragen hebben voor de supportafdeling kunnen vanaf verschillende kanalen binnenkomen, maar komen allen terecht op één overzichtelijke plek: een online klantportaal.