boeken

Waarom een geheimhoudingsverklaring opstellen?

Vandaag de dag kan er tot de vaststelling worden gekomen dat er in de praktijk steeds vaker wordt gekozen voor een geheimhoudingsverklaring opstellen. Dat is het gevolg van het feit dat er tegenwoordig ook veel vaker sprake is van samenwerkingsverbanden tussen niet alleen werkgevers en werknemers, maar ook onderling tussen (concurrerende) bedrijven. Door het opstellen van een geheimhoudingsverklaring kan ervoor gezorgd worden dat wordt voorkomen dat bepaalde bedrijfsgeheimen op straat belanden. Alles wat je over dit document moet weten ontdek je hier!

Wat is een geheimhoudingsverklaring?

Vooraleer we dieper ingaan op hoe een geheimhoudingsverklaring opstellen kan gebeuren is het natuurlijk zeer belangrijk om eerst even te kijken naar wat zo’n document nu precies is. Het gaat hierbij om een document welke bepaalde afspraken vastlegt die gemaakt worden tussen twee partijen. In het merendeel van de gevallen gaat het hierbij om twee (vaak concurrerende) bedrijven, maar het is eveneens mogelijk dat dergelijke afspraken worden gemaakt tussen bijvoorbeeld een werkgever en diens nieuwe werknemer. Het spreekt immers voor zich dat werknemers vaak ook bepaalde zaken onder ogen krijgen die je liever niet openbaar gemaakt wil zien worden.

Een geheimhoudingsverklaring opstellen zorgt ervoor dat je bedrijfsgeheimen binnenskamers kunnen worden gehouden. Blijkt uiteindelijk dat er toch bepaalde informatie naar de buitenwereld werd gelekt? Dan heb je altijd de mogelijkheid om daar een schadeclaim voor in te dienen.

Welke zekerheden biedt een dergelijk document?

Nooit eerder was het concurrentiële aspect binnen zo goed als alle verschillende sectoren op de markt zo duidelijk voelbaar als vandaag de dag het geval is. Dat is natuurlijk erg vervelend voor bedrijven, niet in het minst omdat dit de marges flink onder druk kan zetten. Dit heeft er in de praktijk bovendien voor gezorgd dat een geheimhoudingsverklaring opstellen bij samenwerkingen nog meer dan in het verleden reeds het geval was van cruciaal belang is geworden. De reden daarvoor is uiteraard voor de hand liggend. Wanneer je concurrent zomaar vrij met jouw ideeën aan de haal kan gaan spreekt het voor zich dat dit zomaar heel wat vervelende gevolgen kan hebben. Het laten opstellen van een geheimhoudingsverklaring is dus meer dan ooit een absolute must.

Wanneer laat je een geheimhoudingsverklaring opstellen?

Het opstellen van een geheimhoudingsverklaring kan zoals eerder op deze pagina reeds werd vermeld gebeuren in tal van verschillende situaties. Zo kan je hier bijvoorbeeld voor kiezen wanneer je een nieuwe werknemer in dienst hebt genomen, maar is het eveneens mogelijk om hiervoor te kiezen wanneer je samen gaat werken met een nieuwe partij. In het laatste geval is dit zeker een aanrader en wordt een geheimhoudingsverklaring vaak als bijlage toegevoegd aan de samenwerkingsovereenkomst die wordt afgesloten. Op deze manier kunnen er heel wat discussies en bovendien ook heel wat vervelende problemen worden voorkomen.

Een geheimhoudingsverklaring opstellen kan in de praktijk bovendien gebeuren door verschillende partijen. Om de kosten voor een dergelijk document te drukken is het zo dat menig aantal bedrijven ervoor kiezen om dit document zelf op te stellen. Dat is uiteraard een mogelijkheid, maar vaak allerminst de beste keuze. Het inschakelen van een jurist is dan ook een veel betere keuze.

Leave a Reply