Tips online zichtbaarheid

Tips om online beter zichtbaar te zijn

Heb jij een eigen webshop of website, maar lukt het je maar niet om bezoekers naar jouw website te trekken? Voor veel website eigenaren is dit een grote ergernis, omdat een website of webshop zonder bezoekers geen conversies oplevert. Wil jij de uitdaging aangaan om wel online zichtbaar te zijn? In dit artikel geven we je een aantal tips hoe je ervoor zorgt dat je wel klikken naar jouw website of webshop ontvangt.

Op organische wijze vindbaar zijn

Om op een organische wijze zichtbaar te zijn op het web, is het heel belangrijk dat jouw website of webshop geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Bij zoekmachine optimalisatie draait het erom dat zoekmachines jouw website of webshop beter leren begrijpen, zodat ze precies weten waar een pagina over gaat. Heb jij het op een pagina over paardrijlaarzen en is dit voor zoekmachines duidelijk? Dan zal jouw website getoond worden in de zoekresultaten wanneer iemand zoekt naar ‘paardrijlaarzen’. 

Hoe ga je te werk?

Maar hoe moet je dan te werk gaan om op organische wijze gevonden te worden? Allereerst is het belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep is. Stel jezelf een aantal belangrijke vragen over jouw ideale klant. Is het een man of vrouw? Hoe oud is je ideale klant? Wat zijn de problemen waar hij of zij tegenaan lopen? Wat is de ideale oplossing? Maar ook vragen als ‘Welke televisieprogramma’s kijkt hij of zij het liefst?’, ‘Welke boeken leest hij of zij het liefst?’ kunnen helpen om een beter beeld te krijgen bij jouw ideale klant. 

Het zoekgedrag

Als je jouw ideale klant omschreven hebt kun je vervolgens beginnen met een zoekwoordonderzoek. Met welke woorden gaat hij of zij op zoek naar het antwoord op zijn vraag? Stel dat iemand last in zijn lies heeft wanneer hij gaat lopen. Dan kan het zijn dat hij naar een oplossing op zoek is om van de pijn in zijn lies af te komen wanneer hij gaat wandelen. Jij hebt een webshop in wandelschoenen die ook de pijn in de voeten en liezen verminderen wanneer je wandelt. Op jouw webshop heb je een blog geplaatst waarin je vertelt wat de oplossing is om van de pijn in je lies af te komen als je aan het lopen bent, namelijk jouw wandelschoenen. Tijdens de zoektocht “van pijn in lies afkomen tijdens lopen” is jouw blog te zien in de zoekresultaten. Hij gaat vervolgens jouw blog lezen en is zeer benieuwd naar jouw wandelschoenen, dus bestelt gelijk een paar en hoopt dat dit dan wel werkt. 

In dit voorbeeld heb je een conversie binnen gehaald via een persoon die nog in de oriëntatiefase was. Hij wist nog niet de oplossing voor de pijn in zijn lies, maar bestelde jouw wandelschoenen na het lezen van jouw blog. Het kan ook zijn dat de ideale klant al verder is in het zoekproces. Hij weet dat de oplossing goede wandelschoenen zijn en zoekt dus in Google naar “wandelschoenen kopen”. Jouw webshop komt weer tevoorschijn in de zoekresultaten, maar dit keer met de categorie pagina met alle wandelschoenen. 

Om erachter te komen wat voor soort pagina’s je allemaal nodig hebt en wat je gaat vertellen op die pagina’s is het van belang dat je een zoekwoorden onderzoek uitvoert, zodat je weet via welke zoektermen jouw doelgroep zoekt naar een antwoord op zijn vraag of probleem. Na aanleiding van dit zoekwoord onderzoek kun je seo teksten schrijven, zodat zoekmachines begrijpen waar de pagina over gaat en deze laat zien bij relevante zoekopdrachten. 

Succes!

We hopen dat je iets gehad hebt aan de tips in dit artikel, zodat jij de uitdaging aan kunt gaan om online beter zichtbaar te worden met jouw website of webshop.

Leave a Reply