Wanneer je een website hebt dan wil je dat deze goed vindbaar is. Het is daarom van belang om verbindingen aan te gaan met sites die door de zoekmachine hoog worden aangeslagen.
Dit gebeurt door linkbuilding. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Om echt hogerop te komen in de ranking is een weldoordachte linkbuilding strategie nodig. In deze blog worden een aantal zaken die hiermee te maken hebben besproken.
Wat is een ankertekst?
Het is het woord of de reeks woorden die de hyperlink of link vormen die van de ene webpagina naar de andere leidt. Het is kortom het zichtbare woord voor de gebruiker die op de hyperlink gaat klikken.
Wat is hier het probleem mee als je wil ranken op een zoekwoord?
Stel dat je je zo snel mogelijk wil positioneren zodat je altijd dezelfde ankertekst in alle backlinks naar je website plaatst. Als je dat doet dan loop je een grote kans om een boete te krijgen, zodat je juist daalt in de ranking.
Het geheim is dat je naast het kiezen van kwalitatieve links met autoriteit, een ankertekststrategie uitvoert waarin woordvariatie, synoniemen en natuurlijke zinnen aanwezig zijn.
Je kunt zeggen:
Linkbuilding strategie = ankertekst + concurrentieanalyse + gratis backlinks + thematische backlinks + kwaliteitsbaklinks + SEO op pagina
Bij de ankertekststrategie is geen magische formule met vaste getallen of percentages die we moeten volgen zoals ze zijn. Wat hier telt is om logica toe te passen en relevante links te maken, met een lage keyword density.
Context
De context rond de link is essentieel voor Google en de gebruiker om te begrijpen wat de link is en hoe belangrijk het kan zijn om erop te klikken. In feite zijn niet alleen de woorden rond de link belangrijk, maar de hele tekst waarin je link wordt ingelijst.
En natuurlijk, als de ankertekst van de backlinks belangrijk is, is de ankertekst van de interne link van jouw website dat nog meer. Een goede interlinking, met exacte woordankers en synoniemen is de beste metgezel van een kwalitatief goede externe link.
Waarschijnlijk kiezen veel linkbuilders er nu voor om generieke of longtail anchor-teksten in hun backlinks te plaatsen en op exacte woorden in hun interne link. Je kunt dit zelf doen of je linkbuilding uitbesteden.
De gebruiker is belangrijk
Waar moet je nog meer op letten bij het kiezen van een goede ankertekst voor je externe link? Nou ja, de gebruiker natuurlijk. We geven je een voorbeeld:
Het snelste draadloze toetsenbord ontworpen voor programmeurs.
Het snelste draadloze toetsenbord ontworpen voor programmeurs. Meer informatie hier.
Welke ankertekst geeft volgens jou meer informatie aan de gebruiker en de Google-robot? Precies, de eerste optie is de juiste. Houd hier rekening mee bij het maken van jouw ankertekststrategie, je hoeft alleen maar logica toe te passen en jezelf in de schoenen van de gebruiker te verplaatsen.