Shopware is steeds groter en populairder aan het worden. Het Duitse platform dat gericht is op E-commerce krijgt een steeds groter marktaandeel in zowel Nederland als heel Europa. In deze blog wordt er ingegaan op wat Shopware zo populair maakt. Verder wordt er gekeken naar de voor- en nadelen van Shopware.
Wat is Shopware nu eigenlijk?
Shopware is een E-commerce platform dat zicht richt op het stimuleren van de klantervaring. Het Duitse bedrijf bestaat inmiddels al 22 jaar en heeft inmiddels meer dan 100.000 klanten. Het platform werkt op open-source basis, wat betekent dat de software van Shopware door de gebruikers zelf is ontwikkeld. Dit zorgt ervoor dat het platform precies op de vraag van de klanten is ingesteld. Op die manier heeft iedere Shopware shop een gepersonaliseerde uitstraling.
Waarom zou je voor Shopware gaan?
Een van de voordelen van Shopware is het content managementsysteem dat ze gebruiken, genaamd ‘Shopping-Worlds’. In dit onderdeel maak je heel makkelijk pagina’s gevuld met content, zonder dat je daar technische ondersteuning voor nodig hebt. De vrijheid is groot en hiermee kun je makkelijk inspelen op de storytelling van je bedrijf.
Shopware is een E-commerce platform. Daarin zijn de marketingfunctionaliteiten natuurlijk belangrijk. Je kunt bijvoorbeeld klanten segmenteren op basis van interesses waarna je toegepaste banners kunt maken via ‘Digital publishing’. Verder kun je via Shopware een loyaliteit campagne instellen voor je klanten. Zo kunnen de klanten punten sparen in ruil voor leuke kortingen.
Daarbij is Shopware zoekmachine vriendelijk. Je krijgt namelijk de mogelijkheid om SEO-vriendelijke URL’s aan te maken en meta-titels en descriptions aan te passen. Ook kun je gemakkelijk werken met redirects en is er een ingebouwde sitemap aanwezig.
Al met al zijn er genoeg redenen om voor Shopware te gaan. Laten we eens een kijkje nemen naar de nadelen van Shopware.
Waarom zou je niet voor Shopware gaan?
Doordat Shopware uitgebreid is en meer complexiteit met zich meebrengt kost het extra doorlooptijd. Vooral in de opzetfase kan de ontwikkeling hiervan veel tijd kosten.
Ook heeft Shopware hoge server vereisten. Dit komt door de hoge performance die Shopware met zich meebrengt. Hierdoor heb je veel serverkracht nodig, wat je dus ook extra geld gaat kosten.
Als laatste nadeel is het aanbod aan plug-ins beperkter dan bijvoorbeeld bij Magento. Voor de belangrijkste uitbreidingen is er voldoende aanbod. Echter, zou het kunnen zijn dat je specifieke plug-ins mist bij Shopware.
Heb je hulp nodig met het uitgebreide platform Shopware? Overweeg dan om het door een online marketing bureau te laten doen.