Tik Tok

Online marketing op TikTok

Ineens was het Aziatische sociale media platform in Nederland; TikTok. Voor veel een verrassing, maar online marketing consultants zagen het al jaren aankomen. Het is niet gek als je nog niet bekend bent met het sociale mediaplatform. Het is namelijk nog erg opkomend in Nederland, met daarbij ook het belangrijkste voordeel dat er weinig Nederlandse bedrijven die adverteren op TikTok. Hierdoor liggen er veel kansen open om op TikTok op te vallen.  

Wat is TikTok?

Allereerst nog kort wat is die opkomende app TikTok nu precies? Het sociale mediaplatform lijkt veel op de Vine app, doordat het net zoals bij Vine om korte video’s gaat. De meest voorkomende content die op het platform staan zijn de ‘lip-sync’ video’s, hashtag challenges en dansvideo’s. De inhoud van de filmpjes draaien vooral om muziek, maar er worden steeds meer andere raakvlakken gevonden zoals komedie, beauty en sport. 

Generatie Z

TikTok is vooral een ideaal marketinginstrument voor bedrijven die zich op generatie Z willen richten. Deze generatie bestaat uit jongeren tussen de 13 en 18 jaar oud. Generatie X hecht de meeste waarde aan authentieke content, waarbij niet alles perfect loopt. Doordat deze generatie niet vatbaar is voor traditionele vormen van advertenties zijn platformen zoals TikTok ideaal voor bedrijven om producten onder de aandacht te brengen en interactie met de doelgroep te creëren. 

Online marketing

De online marketing opties van TikTok zijn nog beperkt, doordat TikTok Ads nog niet beschikbaar is in Nederland. Desalniettemin blijft het belangrijk voor bedrijven om te investeren in TikTok omdat het een snel groeiend platform is die de nieuwste generatie consumenten erg aanspreekt. Nederlandse bedrijven zouden zich dan ook kunnen richten op TikTok influencers, aangezien zij tot deze doelgroep weten te spreken. Daarnaast hebben de bedrijven de optie om een hashtag challenge te creëren, om zo snel publiciteit te krijgen op TikTok. Om te zorgen dat zo’n hashtag challenge aanslaat vergt het veel creativiteit en natuurlijk de juiste muziek. Veel bedrijven laten dan ook hun online marketing uitbesteden, of zetten een freelance online marketeer in om dit voor ze te regelen.

Leave a Reply