Planning maken

Stappenplan voor het maken van een goede planning

Ben je ook vaak zo druk in je hoofd doordat je allerlei  losse afspraken en to do dingen in je hoofd hebt? Of schrijf je deze wel ergens op, maar ben je na afloop dan de papiertjes kwijt of je schrijfblok? Dan kunnen onderstaande tips zeker van pas komen bij het maken van een goede planning. Het hebben (en gebruiken!) van een goede planning zorgt namelijk voor rust in je hoofd en dat scheelt energie!

Effect van een goede planning

Je hebt misschien het idee dat je goed bent in het onthouden van dingen, of dat je denkt; oh dat onthoud ik wel. Maar feit is dat ons brein daar eenvoudigweg niet voor gemaakt is. We kunnen maar een bepaald aantal informatie stukjes opslaan en daarna houdt het op. Dus ook al denk je dat je wel meerdere informatiestukjes zou kunnen onthouden, in de praktijk werkt dit vaak niet. Maar hoe zorg je er dan voor dat je toch (in ieder geval de meest belangrijke) dingen onthoudt? Juist ja, met een goede planning! 

Hoe begin je met je planning?

Bedenk hoeveel verschillende informatie stukjes en to do dingen je nu in je hoofd hebt. Merk je dat dit er steeds meer worden naarmate je langer over deze vraag nadenkt? Bedenk dan ook waar je die informatie nog meer hebt opgeslagen, behalve in je hoofd. Heb je dit nergens opgeslagen of opgeschreven, dan heb je zeker een goede planning nodig. Ga na wat er op je planning moet komen. Je kunt hiervoor een A4tje gebruiken of een leeg document op je computer aanmaken (of een takenlijst in Outlook).

Stappenplan

Bedenk dan wat je allemaal kunt doen, wàt je nog wilt doen en wat het meeste prioriteit heeft op dat moment. Daar start je namelijk mee. De volgende vragen kunnen je daar zeker bij helpen: 

  • Moet en/of wil ik deze taak doen.
  • Heeft deze taak haast of kan het nog even wachten (wel of geen deadline).
  • Is deze taak belangrijk voor mij?

Vervolgens ga je prioriteit geven aan alle taken. Heb je veel taken? Bedenk dan welke taken je op korte termijn wil doen en welke bijvoorbeeld nog wel een paar dagen kunnen wachten.

Geef je planning de ruimte

Beoordeel per taak hoeveel tijd je dit ongeveer gaat kosten en vermeld dit erbij. Wellicht de beste tip; ga na hoeveel tijd je hebt voor de uitvoering van al je taken en bedenk daarna hoeveel tijd je denkt dat deze in beslag gaan nemen. Schat deze niet te ruim in, dat maakt dat je vanzelf ook langer over een taak gaat doen. Een papieren planning maken heeft als voordeel dat je deze open kunt slaan zodat je niet steeds met een laptop of telefoon in de weer hoeft te zijn om je takenlijst weer op te zoeken.

Let op: alles staat of valt bij het juiste gebruik van een app of een to do lijst. Anders heeft het maken van een planning alsnog geen zin. Succes!

Leave a Reply