Veel leads worden geen klant, maar waar gaat het dan mis? Dat kan aan het begin van de buyers funnel zijn, maar ook aan het einde. Hoe kan je leads warm houden en hoe haal je meer uit je sales en marketing werkzaamheden, zodat je meer klanten krijgt? Dat zijn vragen die je jezelf stelt wanneer je ontdekt dat veel leads afhaken. In dit artikel geven we je tips voor lead nurturing.
Het begin van de reis
Meer websitebezoekers, extra aanmeldingen voor een nieuwsbrief en extra klikken op jouw website in de zoekresultaten. Grote kans dat je als marketeer hier wel blij van wordt, maar dit betekent nog niet dat het conversie oplevert. Dit is slechts een eerste stap, waarbij leads kennis maken met jou. Richt je dus zeker hier alleen op.
De echte sales zitten aan het einde van de reis die een lead/klant maakt. Dit heeft niets te maken met het aantal websitebezoekers of likes. Je moet gaan verbinden gedurende de gehele klantreis. Niet alleen het begin of alleen het einde.
Altijd in verbinding
Nurtured leads doen vaak meer aankopen, dan leads waarmee je niets hebt gedaan. Het is dus waardevol om in verbinding te staan met leads in elk stadia van de klantreis. Maar hoe je dat?
Lead nurturing is onderdeel van je marketing werkzaamheden. Leads bevinden zich namelijk in verschillende fases de klantreis en daarom moet het ook onderdeel zijn van je marketing. Maak interessante en relevante content voor de leads in elke fase van de klantreis. Zorg dat het aansluit bij hun problemen en de informatie die zij zoeken. Relevantie is ontzettend belangrijk. Of het dus nu gaat om een e-mail of video, elke vorm van content moet raak zijn.
Maak het persoonlijk
De eerste stap naar relevante en interessante content is het persoonlijk maken van de content. Dit kan in een e-mail door de naam te noemen van een lead, maar ook door de juiste informatie aan te bieden op het juiste moment. Verzamel dus informatie over jouw leads en zorg ervoor dat je ze kunt segmenteren, zodat je elke groep de juiste content aan kunt bieden.
Test 123
Optimaliseer elk onderdeel van je marketing werkzaamheden door te testen. Kijk hoe leads reageren op je e-mails, de website en jouw social media. Je kunt leuke tests doen met personalisatie, maar ook schrijfstijlen, CTA’s en ga zo maar door. Dankzij deze testen ga je zien wat wel werkt en wat niet werkt.
Wees geen machine
Je kunt de marketing machine vol aangooien. Maar al heb je goede content en toon je deze op het juiste moment, het moet niet voelen als marketing. Schrijf dus nooit met de intentie tot conversie, maar schrijf altijd omdat je wilt helpen. Alleen zo bouw je aan een waardevolle relatie met elk lead.
Al met al bouw je altijd aan je relatie met elke lead, net zoals je dat met klanten doet. Zorg voor goede content die waardevol en relevant is. Segmenteer je leads met behulp van kenmerken en zorg ervoor dat jij er bent op het juiste moment. En bovenal wees geen machine, maar help hen. Zo nurture jij leads.